PAS OP TROFEE
TROFEE 2019: COSTERUSLAAN 4
Een commissie uit onze stichting
heeft zestien gebouwen bekeken die sinds de vorige uitreiking in 2016
gerestaureerd. Daarna werden er drie die met veel liefde en respect voor de
bouwgeschiedenis en detaillering gerestaureerd zijn aan een nadere beschouwing
onderworpen: Woonhuis Rossinilaan 13, Restaurant Meddens , Kerkstraat 112 hoek
Õs-Gravelandseweg 2-4 en Woonhuis Costeruslaan
4.
Vervolgens
heeft de jury beslist dat het woonhuis aan de Costeruslaan
4 de absolute winnaar is van de Hilversum, Pas Op trofee 2019 omdat deze
restauratie er op buitengewone wijze in is geslaagd een laat negentiende-eeuwse
villa zodanig te herstellen dat zowel aan de buiten- als aan de
binnenzijde oorspronkelijke
elementen weer in oude luister zijn hersteld, in combinatie met, voornamelijk
aan de binnenzijde, moderne elementen die het woongenot ten goede komen. De
combinatie van woonhuis en tuin versterkt het klassieke karakter. Een
restauratie die tot voorbeeld kan strekken en een aanwinst is voor de toch al
fraaie wijk Boomberg.
Costeruslaan 4 is rond 1895 gebouwd op een terrein dat oorspronkelijk deel
uitmaakte van een landgoed rond de villa Lindenheuvel, eertijds gelegen op de
hoek van de Õs-Gravelandseweg en de Van der
Lindenlaan. In de loop van de twintigste eeuw werd er door ÔmoderniseringenÕ
nogal wat afbreuk gedaan aan het oorspronkelijk ontwerp. Zo werd de serre een
aantal malen veranderd, een terras aangelegd naast de serre, en werden oude
dakramen in een ronde omlijsting (zogenaamde ÔossenogenÕ) veranderd in
dakkapellen die later ook weer werden verwijderd. Verder werden luiken
aangebracht die niet in het ontwerp stonden en soms zelfs niet goed konden
worden geopend. Ook het interieur onderging veranderingen: zo werd de
ruimtelijke indeling gewijzigd, onder meer door drie gescheiden woonruimten tot
ŽŽn grote kamer te verenigen. Verder werd er uitgebouwd en zijn
plafonds verlaagd.
TROFEE 2016 Ð PASTORIE OLV
VERRIJZENIS KERK KONINGINNEWEG
De 10e Pas Op Trofee ging naar het
parochiebestuur van de RK Onze Lieve Vrouw Verrijzenis kerk voor de restauratie
van de voormalige pastorie aan de Koninginneweg. Ter gelegenheid van het
35-jarige bestaan van Hilversum, Pas Op! hadden dit keer ook de inwoners van
Hilversum een stem bij het voordragen van kandidaten en het kiezen van de
genomineerden en de uiteindelijke winnaar. De uiteindelijke winnaar werd
gekozen door een deskundige jury, bestaande uit Nicolien
van Vroonhoven-Kok (wethouder van o.a. monumentenzorg en juryvoorzitter), Karel Loeff
(directeur Erfgoedvereniging Heemschut), Joyce Cupido (communicatieadviseur/ journalist en winnaar HPO trofee 2013), Eric van Dijl
(bouwkundige, architect en bestuurslid Hilversum, Pas Op!) en Paul van
Vliet (restauratie architect en adviseur Hilversum, Pas Op!). HPO bestuurslid Corine Baarends ondersteunde de
jury secretarieel.
De pastorie is sober
uitgevoerd en heeft weinig ornamenten, met uitzondering van de glas-in-lood
ramen in het trappenhuis. In 1961 wordt de achterzijde uitgebreid. Vanaf 2007
is raakt de pastorie in ongebruik en zet het verval in. Met name lekkages en
vandalisme zorgen voor een versnelling van de achteruitgang. Het kerkbestuur
neemt een belangrijk besluit om de pastorie in haar oorspronkelijke staat terug
te brengen en een nieuwe bestemming met maatschappelijke relevantie te geven.
Er wordt voor gekozen 5 woon- en zorgappartementen te realiseren die geschikt
zijn voor bewoning door senioren met een lichte zorgindicatie.
De opdracht voor het
ontwerp is daarbij aan OOK architecten gegeven, waarbij de voorwaarde was
zoveel mogelijk monumentale kwaliteiten van het pand te behouden. Door de goede
samenwerking met de gemeente slaagt de projectleider vanuit het kerkbestuur, de
heer Pieter de Klerk er in om nog voor eind 2014 daadwerkelijk te starten met
de renovatie. De jury complimenteert de betrokken partijen voor hun
vasthoudendheid en inzet hierbij. Ondanks een lastige interne aanloop en ook
tegenslag bij de uitvoering van de renovatie is het resultaat een groot
compliment waard.
De
uitbouw uit 1961 wordt vervangen door een nieuwe, volgens de jury geslaagde
uitbouw, waarbij oud en nieuw soepel samen gaan. In de entree is de betimmering
van een archief kast mooi hergebruikt. De glas-in-lood ramen in de hal konden
helaas niet behouden worden. Gelukkig waren er nog tekeningen beschikbaar en
zijn de oude afbeeldingen in het nieuwe glas-in-lood nu opnieuw te bewonderen.
Het dak met natuurstenen leien is compleet vernieuwd, de gevels zijn hersteld
en schoongemaakt. Alle monumentale onderdelen zijn in oude glorie hersteld
zoals de centrale houten trap.
De jury prijst het
kerkbestuur dat zij deze ambitieuze renovatie in eigen regie en vanuit eigen
financi‘le middelen hebben uitgevoerd. Het is prachtig om te zien dat een zo
herkenbaar gemeentelijk monument behouden is voor de toekomst. Naast het gebouw
is ook de monumentale tuinmuur met hekwerken en toegangspoorten langs de
Koninginneweg gerestaureerd. De tuin rondom de pastorie opnieuw ingericht,
waardoor er een aangename parkachtige sfeer hangt.
Conclusie
Het parochiebestuur
van de RK Onze Lieve Vrouw Verrijzenis verdient voor de ambitieuze uitvoering,
het bereikte kwaliteitsniveau, het behoud van originele elementen maar vooral
de door de restauratie mogelijk geworden maatschappelijke herbestemming van de
Onze Lieve Vrouw Verrijzenis pastorie de Hilversum Pas Op! trofee van 2016!
TROFEE 2013 Ð
NIEUWE LAANSTRAAT 6a
Nadat Joyce en Paul Cupido de loods hadden gekocht hebben ze met liefde en
vakmanschap er een eigen huis van gemaakt en met gevoel voor historie,
verhoudingen en kleur een woning gecre‘erd die een aanwinst is voor de
omliggende historische bebouwing. De anonieme muur van het bestaande pand heeft
daardoor aan het buurtje en het pleintje een ÔgezichtÕ gegeven.
Bij de
ontwikkeling van de historische buurt Laanstraat Ð Kruissteeg in de jaren
1990 Ð 2007 is de voormalige loods, die lange tijd in gebruik was bij het
bedrijf van de familie Pootjes, buiten beschouwing gelaten. Het gevolg hiervan
was, dat Ð ondanks enige cosmetische verbeteringen- het pand in schril
contrast stond met de herbouwde historische huizen in de Laanstraat en Nieuwe
Laanstraat.
In 2005 zijn door
de toenmalige eigenaar F. de Haan nieuwe gevelpuien geplaatst en is een aanzet
gegeven tot de herinrichting door plaatsing van een nieuw trappenhuis naar de
studio, die op de verdieping is gesitueerd.
Medio februari
2009 werden de eerste schetsen gemaakt om een woonfunctie te cre‘ren in de
voormalige loods, waarbij de volgende uitgangspunten zijn gehanteerd:
- de
woning zou een industri‘le uitstraling krijgen
- de
gevel aan de zijde van de Nieuwe Laanstraat diende zich te voegen in het
straatbeeld
- de
indeling van de woning zou in een modern loft-achtige plattegrond worden
ontwikkeld, waarbij bijzondere aandacht voor de lichttoetreding van belang was
Het is geen
alledaagse opdracht om een voormalige loods te transformeren tot een
comfortabele woning. De eisen die aan een woonfunctie worden gesteld zijn nu
eenmaal van andere orde dan die van een opslag- en werkplaats. De bouwkundige
toestand van de vloeren en de constructie was slecht en ook de dakbedekking
voldeed niet meer aan de te stellen eisen.
Een geheel nieuwe
funderingsvloer was noodzakelijk en de ontsluiting van de verdieping in het
deel achter de studio werd opnieuw ontworpen, zodanig, dat de het
daglichttoetreding in de woning kon voldoen aan de eisen van het bouwbesluit.
Kenmerkend voor
de visie van de nieuwe eigenaren was de ontboezeming in het begin van 2009, dat
de loods verbouwd zou kunnen worden in een industri‘le stijl. Strak met een
knipoog naar het verleden.
Het ambitieniveau
werd daarbij hoog ingezet: niet alleen de uiterlijke verschijningsvorm met een
glazen dak en een prefab kelder maar ook een energetisch zelfvoorzienend
concept.
De familie Cupido
heeft met liefde en vakmanschap hun eigen huis gebouwd en met gevoel voor
historie, verhoudingen en kleur een woning gecre‘erd die een aanwinst is voor
de omliggende historische bebouwing. In het bijzonder de integratie van wonen
en werken en de aandacht voor de specifieke problemen en mogelijkheden van de
voormalige loods zijn opmerkelijk.
Door deze
inspanningen werd op buitengewone wijze een bestaand anoniem gebouw
getransformeerd en Ônieuwe luisterÕ gegeven. Het resultaat zich kan meten met
de bijzondere omgeving van het historische buurtje in het centrum van
Hilversum.
TROFEE 2010 Ð CATHARINA VAN RENNESLAAN 5
Midden in de villawijk Kannesheuvelpark bouwde de
Duitse bezetter in de Tweede Wereldoorlog een bunker als onderdeel van een
reeks onderkomens voor de Wehrmacht. Vanaf 1943
diende deze bunker als hoofdkwartier van de Wehrmachtsbefehlshaber
en werden in het complex alle telefoon- en telegrafieverbindingen
ondergebracht. Boven op de bunker werd een woning gebouwd die diende als
camouflage.
Acht jaar het einde van de Tweede Wereldoorlog werd het in
gebruik genomen door de Koninklijke Luchtmacht die er de Centrale Militaire
Verkeersleiding onderbracht. Na vertrek van de Luchtmacht in 1992 kwamen er, in
afwachting van de definitieve toekomstige bestemming, enkele
kunstenaarsateliers in de gebouwen.
Uiteindelijk kochten Marnix Kaart en Marjon Keller
het complex, die het restaureerden en verbouwden tot woonhuis. Hierdoor werd
dit voor Hilversum, en zelfs voor Nederland, unieke gebouw op een verantwoorde
wijze is behouden en een toekomst heeft gekregen.
In dit villapark, het Kannesheuvelpark,
bouwde de Duitse Wehrmacht deze bunker als onderdeel
van een reeks van onderkomens voor de Duitse troepen. Vanaf 1943 werd het
hoofdkwartier van de Wehrmachtsbefehlshaber van de bezetter van Nederland in het
villagebied van Hilversum ondergebracht. Deze bunker diende als centrale
verbindingsbunker voor alle telefoon- en telegrafieverbindingen. Misschien een
geluk dat het een zogenaamde dunwandige bunker werd,
waardoor de muren ÔslechtsÕ bestaan uit ŽŽn meter dik gewapend beton. Op de
bunker kwam een op een landhuis gelijkende opbouw met een dak tuin. Deze
bebouwing diende als camouflage, maar ook als onderkomen van de manschappen die
in de bunker werkten.
Na de oorlog nam in 1953 de Centrale Militaire Verkeersleiding
van de Koninklijke Luchtmacht het complex in gebruik. In deze tijd verrees een
aanbouw aan de westzijde en enkele jaren later volgde een uitbreiding aan de
noordzijde. De functie als centrum voor communicatie bleef dus na de oorlog
bestaan. Na vertrek van de luchtmacht in 1992 kwamen enkele kunstenaarsateliers
in de gebouwen, dit in afwachting van de definitieve toekomst.
Na
een periode waarin gelukkig de sloop kon worden afgewend en langzaam de
erkenning van de waarden van dit complex volgde en vervolgens ook de waardering
toenam, ontstond de vraag wie de handschoen zou willen en kunnen opnemen om het
gehele complex aan te kopen en de restauratie ter hand te nemen. Gelukkig is
dit, natuurlijk niet zonder slag of stoot, uiteindelijk gelukt.
Kenmerkende details bleven behouden, zowel aan de buitenzijde als in het complex. Zo bleef de machinekamer met dieselaggregaat onaangetast en werd de bijzondere, zware luchtdicht afsluitbare deur in goede staat gebracht en dus behouden. De originele sanitairblokken waren weggewerkt achter een kastenwand, maar konden op vernuftige wijze worden behouden en vormen nu een bijzonder element in de jongensbadkamer. De bunker onderging een metamorfose tot een unieke slaapverdieping, maar behield de kenmerken van een bunker.
De op te lossen problemen waren talrijk. Ook eenvoudige problemen
hadden grote gevolgen, zoals het vele asbest dat werd aangetroffen en de enorme
olietank. In het verleden was de olievoorraad belangrijk om te kunnen blijven
functioneren. De tank was daarom groot en diep in de grond gelegd voor
voldoende bescherming. De verwijdering ervan kostte bijna dezelfde, zo niet
meer moeite als de plaatsing destijds.
Niet alle geheimen van het pand konden worden achterhaald, zoals
dat van de waterput en de vluchtgangen. Misschien wel gelukkig, want juist zoÕn
complex mag enige geheimzinnigheid behouden.
Het is voor de inwoners van Hilversum en daarbuiten helaas zo
dat zowel de bunker als de woning nu permanent worden bewoond. Hierdoor wordt
het moeilijk om als buitenstaanders kennis te nemen van het complex en de
resultaten van de restauratie. Wellicht dat in de toekomst, incidenteel, bezoek
mogelijk is en dat in ieder geval in woord en beeld dit unieke complex
voldoende aandacht krijgt.
Het bestuur complimenteert de eigenaars en bewoners, de heer
Marnix Kaart en mevrouw Marjon Keller, met het
behaalde resultaat van de restauratie en het op deze wijze een nieuw leven
geven aan dit unieke monument. Deze waardering wordt onderstreept met de
uitreiking van de Pas Op-trofee in de vorm van het bekende blauwwitte
ÔmonumentenschildjeÕ met daarop het Hilversum, Pas Op!-handje.
In 2006 vierde
onze stichting haar 25-jarig jubileum en werden er maar liefst twee Pas Op!
Trofee‘n uitgereikt. De eerste was voor een particulier initiatief: ÔHet huis
met de pilarenÕ aan de Peerlkamplaan. De tweede
trofee ging naar een projectontwikkelaar voor de restauratie van Villa Hestia
aan de Utrechtseweg.
TROFEE 2006-1 HET
HUIS MET DE PILAREN Ð PEERLKAMPLAAN 18-20
Het huis werd in 1836 als villa
Lindenheuvel gebouwd in opdracht van Johannes van der Linden op zijn
buitenplaats aan de Õs-Gravelandseweg. Het ontwerp is
van architect/tuinarchitect J.D. Zocher, (1791-1870),
die tevens tekende voor o.a. de ontwerpen van het park van paleis Soestdijk en
de verbouwing en uitbreiding van het paleis; de tuin Gooilust in Õs-Graveland; het "Capitool" op de buitenplaats Schaep en Burgh; het Vondelpark in Amsterdam en de
plantsoenen op de vestingwerken van Haarlem.
In 1881 werd de villa afgebroken en
herbouwd aan de Peerlkamplaan in opdracht van de
nieuwe eigenaar Christiaan van Lennep, een planter uit Nederlands Indi‘. Meer
dan een eeuw stond het naast het rosarium als ŽŽn der fraaiste en meest
karakteristieke villaÕs van ons dorp, die in de volksmond inmiddels ÒHet huis
met de pilarenÕ was gaan heten.
In mei 1994 raakte de villa door een
felle brand ernstig beschadigd. Onenigheid over de verzekering van de schade
maakte dat herbouw en restauratie lange tijd uitbleef. De restanten van de
villa en de omliggende grond dreigden ten prooi te vallen aan
projectontwikkelaars, die kansen zagen voor de bouw en exploitatie van z.g. Ôurban villaÕsÕ op deze fraaie plek in de Boombergwijk. Om
dreigende sloop te voorkomen en tijd te winnen voor het vinden van een
definitieve oplossing ondernamen de HHK ÔAlbertus PerkÕ en onze stichting
gezamenlijk actie bij het Ministerie van OC&W om te zorgen dat het pand
werd voorgedragen als rijksmonument.
In 1996 kochten Ronald Brons en Margot
Verkaik de restanten met het voornemen de villa in oude luister te herstellen
en er met hun twee kinderen te gaan wonen. Tien jaar later, in 2006, besloot de
Stichting Hilversum, Pas Op! haar eerste jubileumtrofee aan het echtpaar uit te
reiken voor het geweldige resultaat van de restauratie.
JURYRAPPORT
Inleiding
Op de gevelsteen van
het huisje ÔPas OpÕ aan de Laanstraat, het object waar onze stichting 25 jaar
haar naam aan ontleent, staat ÔHier sta ik voor het eerst en PAS OP de tweede
plaatsÕ. Een cryptische omschrijving om aan te geven dat het huisje
oorspronkelijk op een andere locatie stond. Een zelfde anekdote wordt verhaald
over ÔHet Huis met de PilarenÕ, zoals die uitgebreid staat vermeld in de
bouwhistorische verkenning en geschiedenis van de hand van Arie den Dikken en
Annette Koenders. Deze publicatie in het eerste nummer van de 18e
jaargang van Eigen Perk is zeer lezenswaardig voor ieder, die kennis wil
maken met de historie en het belang van ÔHet Huis met de PilarenÕ (het oude
Lindenheuvel( voor de ontwikkeling van de omgeving van dit markante huis en de
villawijk Boomberg. (zie hier)
Restauratie
De z.g. redegevende omschrijving, een weerslag van de waardering
van een monument, vermeldt voor Peerlkamplaan 18-20
het volgende: ÒDe 19e eeuwse villa met
bijbehorende erfafscheiding is van algemeen belang wegens architectuur- en
cultuurhistorische waarde als gaaf bewaard gebleven voorbeeld van een villa in neo-classicistische stijl en wegens de zeldzame fries onder
de daklijst met ÔsgrafittoÕ-decoraties op donkere
terracottategels met diverse klassieke motievenÓ. Tevens wordt over de
karakteristieke ligging grote ruimtelijke historisch waarde toegekend.
Bezien wij deze karakteristiek dan is het bijna onvoorstelbaar, dat Ð ten
tijde van de eerste bouwvergadering, die plaatsvond op 6 december 1996 Ð
nog sprake was van een uitgebrand casco zonder dak en met een zeer aanzienlijke
zwamaantasting in muren en balken. Aannemingsbedrijf Sikking
werd gecontracteerd voor de herbouw van het casco o.l.v. de architect P.D. van
Vliet. De vondst van de bijzondere decoraties onder de daklijst bracht vele
raderen in beweging; na de financi‘le tegenvaller veroorzaakt door de
zwamaantasting, werden de eigenaren verrast door de ontdekking van
bovenplaatselijk belang. Deze ÔtegenvallerÕ had echter het gevolg, dat het huis
nog voor Kerstmis 1997 de status van beschermd rijksmonument verkreeg.
Uitvoering van het plan
Dankzij de grote
financi‘le en fysieke inspanningen van Ronald Brons en Margot Verkaik zijn wij
nu getuigen van het resultaat van de restauratie; het is niet louter Ôherstel
in oude luisterÕ, maar tevens aanpassing aan de eisen van onze tijd en voor de
familie Brons wellicht het belangrijkste: een prettig woonhuis, afgestemd op
hun programma van eisen. Voor een architect is een duidelijk programma van
eisen een voorwaarde om op korte termijn een goed afgestemd restauratieplan te
maken. Ronald en Margot verstaan de kunst om hun wensen heel duidelijk te
formuleren, zo specifiek, dat al snel duidelijk werd, dat het oorspronkelijke
(afgebrande) bouwvolume ontoereikend was. Het gerealiseerde plan voorzag in een
restauratie van het casco, het uitbreiden van de linkervleugel en het aanbouwen
van een garage. De uitvoering door de medewerkers Verwoerd,
Dšrr en Kannegieter van
aannemingsbedrijf Sikking, stukadoor Allessie en restaurator Erik Tjebbes
resulteerden in Ôeen vreemde een in de bijtÕ van het Rosarium. Geen netjes wit
gepleisterd huis met donkergroene ramen, zoals de meeste panden in de wijk rond
het Rosarium, maar veeleer een Paladiaanse villa,
uitgevoerd in diverse tinten geel-oker afgezet met de karakteristieke
gootlijst, gestuukte penanten en cordonbanden.
Veel werk is verzet in eigen beheer; slopen, ontpleisteren,
afvoeren van puin en vuil, maar ook aanbrengen van voorzetwanden, afwerking,
luiken, etc. Het is die inspanning, die voor de Stichting ÔHilversum, Pas Op!Õ
aanleiding is om de eerste trofee van het jubileumjaar 2006 uit te reiken aan dit nijvere duo.
Conclusie
De familie
Brons-Verkaik heeft blijk gegeven van inzicht en gevoel van de specifieke
problemen, die zich voordoen bij het herstel van monumenten. De wijze waarop
zij en het bouwteam het plan hebben vormgegeven verdient alle lof. De
toekenning van de 1e Jubileum trofee 2006 van de Stichting ÔHilversum,
Pas Op!Õ onderstreept hun inspanningen en het geweldige resultaat van de
restauratie.
De uitreiking gaat vergezeld van een wens, die het best kan worden verwoord met
de dichtregels van Albertus Perk, die op 24 juli 1836 ter gelegenheid van de
inwijding van de buitenplaats Lindenheuvel aldus schreef:
Dan wordt door u en uw geslacht
Nog vaak met vreugde de stond herdacht
Die thans ons mag verblijden
Waarop wij in deezÕ ruime zaal
Gewapend met een vol bokaal
Den Lindenheuvel wijden.
Zijn huis sta vast als van arduin!
Voor storm en bliksem zij zijn kruin
Voor ramp zijn meester veilig;
Aan allen zegen zij hij rijk
Aan landelijk Ð en huiselijk Ð
Aan stil genoegen heilig!
Die heuvel hefÕ zijn schoonen top
Een reeks van jaren bloeiend op;
En onder deze linden
Moogt gij er nog, met gade en kroost;
Na arbeidsrust, na zorgentroost
Een vreugd en schaduw vinden!
TROFEE 2006-2 VILLA HESTIA Ð
UTRECHTSEWEG 29
Villa Hestia aan de Utrechtseweg
is gebouwd aan het eind van de 19e eeuw. De Amsterdamse meubelhandelaar Hendrik
Overeem kocht het perceel in 1881 en liet daarop villa Hestia bouwen, naar het
ontwerp van een helaas nog onbekende architect.
Over de rijke geschiedenis van villa Hestia en haar bewoners schreven Flos
Wisse Smit (voormalig secretaris van onze stichting) en Bram van der Schuyt in 2003 een uitgebreid artikel in het Hilversums Historisch Tijdschrift Eigen Perk. U kunt het hier inzien (pdf).
In 1997 kwam de villa en de daarbij
behorende grond (17.600 vierkante meter) in bezit van de
ontwikkelingsmaatschappij Bohemen Beheer B.V. Sloop van het, inmiddels
gemeentelijke monument leek lange tijd de enige optie voor een rendabele
exploitatie van de grond en de daarop te bouwen appartementen. Totdat de
gemeente uiteindelijk heeft weten te bewerkstelligen dat de villa, begin 2001,
de status van ÔRijksmonumentÕ kreeg. Dit opende de mogelijkheid de financiering
van de kostbare restauratie van de villa rond te krijgen. Die werd, in opdracht
van Igo van Bohemen, uitgevoerd naar een paar jaar
eerder gemaakt verbouwings- en herstelplan van de Utrechtse
restauratie-architect Paulus van Vliet.
JURYRAPPORT
Villa Hestia aan
de Utrechtseweg 29 is gebouwd in 1881 op een ruim perceel aan de oostkant van
de Utrechtseweg. Op dit perceel is een rijke tuinaanleg aanwezig geweest, met
een ovale vijver aan de noordkant van de villa. Het is niet bekend door wie de neo-classicistische villa is ontworpen.
Het villaperceel is na ruim een eeuw, in 1999, overgenomen door de heer Van
Bohemen, wonende te Leidschendam. Ten tijde van de aankoop was het perceel zeer
verwaarloosd en de villa ernstig aangetast, zowel interieur als exterieur. Geen
wonder dat de nieuwe eigenaar in eerste instantie dacht aan algehele
herontwikkeling van dit perceel. Er werden verkavelingsschetsen gemaakt,
gebaseerd op de verwijdering van alle opstallen, ook de ruim 100 jaar oude villa.
Aanvankelijk ondervond de heer Van Bohemen voor dit plan bij de gemeente een
positieve houding. Dat veranderde toen binnen de gemeentelijke gelederen de
monumentenvisie een plaats in het proces kreeg. Op grond hiervan sprak de
gemeente niet meer uitsluitend over algehele nieuwbouw en werd op de nieuwe
eigenaar een ernstig beroep gedaan zijn plan zodanig te wijzigen, dat de toen
nog niet beschermde villa behouden zou kunnen worden en zo mogelijk zou kunnen
worden hergebruikt en gerestaureerd. Terwijl de zakenman in hem heftig
protesteerde tegen deze wending in de gesprekken, was een snaar van de persoon
Van Bohemen nadrukkelijk geraakt. De zakenman Van Bohemen vergat de zakelijke
ratio niet, maar gaf ruimte voor de bestudering van andere modellen en vooral
andere berekeningen. Hij hield de spanning er voortdurend in, maar hij nam
belangrijke adviezen over en trok vervolgens deskundige adviseurs aan. Dit
leidde tot een heroverweging, waarbij het door de overheid gepropageerde
adagium Ôbehoud door ontwikkelingÕ gestalte kreeg in een plan tot rehabilitatie
van de oude villa. Als voorwaarde werd wel bedongen dat op het terrein een
ontwikkeling kon plaatsvinden, die zakelijk verantwoord zou zijn. Over die
ontwikkeling gaat dit juryrapport niet, wel over de zeer geslaagde restauratie
en herbestemming van de villa, die door Stichting Hilversum, Pas Op! in haar
werkgroep waakzaamheid op de agenda stond.In de
persoon van Paulus van Vliet uit Utrecht heeft de heer Van Bohemen een goede
architect aangetrokken, die op basis van een gedegen onderzoek een
restauratieplan ontwikkelde, dat bij de monumenteninstanties instemming
ondervond. De eigenaar en zijn architect wisten deze instanties te overtuigen
van het belang om enkele wijzigingen ten opzichte van de oorspronkelijke
toestand te accepteren. Dat gold in hoofdzaak de wijziging van de kapverdieping. Deze moest toch geheel worden
vernieuwd en ter wille van de bruikbaarheid werd de hoogte en de dakhelling
enigszins aangepast. Het heeft de verschijningsvorm van het gebouw allerminst benadeeld. Op
andere punten is de oorspronkelijke toestand van 1881 met de ornamentatie en
afwerking uit die periode leidraad geweest. Kosten nog moeite werden gespaard
om de historische onderdelen, die nog aanwezig waren te restaureren en waar
nodig aan te vullen. Genoemd moeten worden de bijzondere plafonds in enkele
ruimten op de begane grond, maar ook de schouw in de ruimte rechts van de
ingang en het glas-in-loodraam in het trappenhuis. De installaties zijn voor
een groot deel knap weggewerkt achter omkastingen in
historische stijl. Voor wat betreft het exterieur werd het historische beeld
zoveel mogelijk in ere hersteld door toepassing van
de oorspronkelijke profileringen, roedeverdeling, luiken, vazen, zinken ÔlosangesÕ op de dakvlakken en vooral de uit onderzoek
vastgestelde oorspronkelijke kleurstelling.
Dankzij de aanwijzing in 2001 van de
villa als rijksmonument kon gebruik worden gemaakt van de mogelijkheid van
belastingaftrek en van een goedkope lening bij het Nationaal Restauratiefonds.
De villa Hestia is op deze wijze voor Hilversum behouden. Het is een voorbeeld
geworden voor het behoud en restauratie van een monumentaal gebouw uit de 19e
eeuw en een specimen van een gewijzigd inzicht in een complexe
planontwikkeling, waarbij de aanwezige historische kwaliteit leidraad is
geworden in combinatie met een meer zakelijke projectontwikkeling.
De Stichting Hilversum, Pas Op!
kwalificeert deze restauratie in haar jubileumjaar 2006 met het uitreiken van
de trofee als teken van waardering voor de inspanningen van de heer Van Bohemen
en het resultaat van de inspanningen van diegenen, die betrokken zijn geweest
bij deze rehabilitatie.
TROFEE 2001 - ALBERTUS
PERKSTRAAT 59
Voor de restauratie van dit Rijksmonument ontvingen de eigenaren de heer R. Vader en mevrouw L. van Egeraat in 2001 de Pas Op! Trofee. Kijk hier voor het juryrapport (pdf).
TROFEE
1999 Ð VILLA MIDDLE SEX, SOESTDIJKERSTRAATWEG 110
m,
tegenover de ingang van landgoed de Monnikenberg bouwde architect Jac. London
een huis voor zichzelf. Een bouw die totaal 8 jaar in beslag nam (1921 - 1928).
Het werd een kubusvormig huis, met aangebouwd atelier met zadeldak. Verder een
tuinmanswoning (1927), garage en een ommuurde tuin met theehuis, waterput,
schildersatelier en vijver.
Landgoed Zonnestraal werd in
1919 aangekocht door de Stichting Diamantbewerkers Koperen Stelenfonds
"Nieuwe Levens- kracht" om er een arbeidskolonie voor tbs-pati‘nten
in te richten.
Het geld werd bijeengebracht door het verzamelen van de kapot- te
koperen steeltjes, waarmee de diamanten werden vastgezet voor de bewerking en
het terugwinnen van diamantpoeder uit het boort (afvalproduct van het slijpen).
Het procedŽ hiervoor werd ontwikkeld door de Delftse
chemicus Henri ter Meulen, naar wie een van de pati‘nten-paviljoens is vernoemd
(Ter Meulenpaviljoen).
Nadat de "Vereeniging Zonnestraal" in 1927 een eeuwig
durende erfpacht had verkregen werd een jaar later het sanatorium geopend. In
1931 kwam de koepel (architecten:
J. Duiker en B. Bijvoet) gereed, bedoeld als huisvesting voor 18
dienstmeisjes, met voor elk een afzonderlijke zit-slaapkamer.
In 1995 is de koepel
gerestaureerd door een groep studenten van de studentenvereniging Stylos van de Faculteit Bouwkunde van de Technische
Universiteit Delft en is thans in gebruik als bezoekerscentrum en
tentoonstellingsruimte. In 1996 reikten we de Pas Op! Trofee voor deze
restauratie.
TROFEE 1994 - LANGESTRAAT 86 Ð 88
is is in 1901 gebouwd in o
pdracht van H. van der
Paauw. Het ontwerp was van de in Hilversum woonachtige architect J.H.
Slot. Slot ontwierp in Hilversum
een groot aantal villaÕs, herenhuizen en woonwinkelhuizen.
Zijn stijl was divers: Amsterdamse school, Art Nouveau,
Jugendstil. Van de ruim 135 panden die Slot in de periode 1898 - 1923 in
Hilversum bouwde noemen we: de stoomzuivelfabriek aan de Herenstraat 4; de
dubbele villa aan de Koninginneweg 38 / Naarderstraat
95; Havenstraat 1-3; verschillende villaÕs in de Julianalaan (nr. 5, 6, 7, 8,
9, 11) en paviljoen Nimrod aan de Regentesselaan.
Het pand Langestraat 86-88 is ontworpen in de Jugendstil.
De kenmerkende elementen van deze stijl zijn de asymmetrie in het
silhouet en de gevelindeling, de witgepleisterde voorgevel, het
materiaalgebruik en de detaillering.
zoals het benadrukken van de ontlastingsbogen, de winkelpui, het
smeedijzeren balkonhek en de ingangspartij tot de woning.